tisdag, juni 01, 2010

Le

Det finns en film som heter City Slickers, tror att den är från 91. Jag minns att jag såg den när jag var liten och att det jag reagerade på då var att det var så hemskt när kalven nästan drunknade.
Det handlar om en man som tappat glädjen i livet, och när han kommer hem efter en äventyrsresa som får honom att växa så har han hittat sitt leende igen. Jag minns just den scenen rätt starkt, när han kommer hem och visar sitt leende, och frun frågar "var var det?" och han svarar "i Colorado, det är alltid på det sista stället man letar på". Brilliant svar.

Nu efteråt så kan jag ibland tänka på det där, vilken bra film det är. Att handlingen är väldigt bra, om vuxen-livs-kriser. Alltså vanliga "vad fan håller jag på med"-kriser, inte "livet är förstört"-kriser.
Han lever ett vanligt helt okej liv, men vill veta vad livet handlar om.
Det är just det där att han hittar sitt leende som jag fastnar för, det är så enkelt och bra. Man måste hitta sitt leende.

Jag har försökt hitta youtubeklipp när han kommer hem och visar upp sitt leende, men hittar inte. Lägger in klipp på hans superba "ta vara på livet"-tal inför sonens klass, ett klipp där han förklarar för sin fru hur han känner. Och ett klipp där ni får spola till 6.00 för att se när han kommer hem.






Inga kommentarer: