tisdag, januari 20, 2009

Varför ska allt jämt handla om fotboll?

Det finns tydligen en kille som skriver sportkrönikor på Aftonbladet som heter Jonathan Jeppson, och den snubben är ju inte helt sann. Jag har läst en del krönikor av honom nu på morgonen, av den anledningen att någon uppmärksammade mig på en krönika han skrivit om att dans inte är en sport.

Han verkar vara en sån där kille som bara ser saker på sitt egna sätt. Jag gillar när skribenter skriver saker för att uppröra och få en reaktion, men då ska man också skriva vettiga saker. Saker som får folk att tänka till och kanske överväga att förstå andra sidan av det man tycker.

Men inte Jeppson inte, han skriver bara ur sitt eget perspektiv och så tar han till medel som gör folk arga för att få en reaktion, som att Arne Hegerfors borde avgå som sportkommentator för att han är gammal och oengagerad.



Jag blir inte arg för att han tycker som han gör, jag blir arg för att han skriver på ett klumpigt sätt, som inte verkar ha nåt djup, och att han är en sån som inte kan se på saker på ett annat sätt. Han är en sån som kommer förlora i längden. Jag jämför gärna skribenter med Alex Schulman, som är bra på just det som Jeppson är dålig på, att uppröra men ändå ha kvar nån slags stolthet och värdighet i det han skriver.

När det gäller mina åsikter om vad han skriver så känner jag bara dålig upprördhet. Jag kan inte på nåt sätt se hans synvinkel i det han skriver, för han har bara bestämt att dans inte är en sport och att det inte ska läggas några pengar på det, inte ens om det bara "kostar pomadan till Bosse Hansson", som han uttryckte det.
Det intressanta är att han ändå lite längre upp skriver att SVT:s sändning från VM i BRR fick bra tittarsiffror.

Jag förstår inte varför det alltid alltid ska handla om fotboll hela tiden. Han anser att SVT borde lägga mer pengar på fotboll, att de ska göra en betalkanal(public service?) som bara ska visa fotboll. Jag förstår inte, jag tycker att det redan finns det. Hur kan det vara så att fotbollsfantasterna inte får nog av fotboll? Hur kan de tycka att det inte ska visas VM i dans en gång om året när de kan se fotboll varje dag om det vill?
Jag hatar inte fotboll, jag kollar gärna på det när det är stora mästerskap som EM och VM och så, och jag klagar aldrig på att det visas för mycket fotboll, för det är faktiskt världens största sport och såklart ska folk få se det om de vill.
Men kom igen nu! Säg inte att det är löjligt att kalla dans-VM för världsmästerskap bara för att det hålls i Sverige två år i rad. Han tycker tydligen också att det är dåligt att Sverige vann guld i alla tre dicipliner, vilket jag inte förstår, det är väl en bra sak?
Vet han ens var de förra VMen har hållits? 2006 var VM i Boogie Woogie i Stuttgart och Bugg hölls i Seefeld(Österrike), 2005 hölls VM i BW i Zürich och Lindy hop hölls i USA.
Bara för att bugg inte funnits internationellt mer än i några år ska väl det inte förkastas?

Dumt bara.

3 kommentarer:

Unknown sa...

helt enig :-)

Anonym sa...

zlatan kan dra åt helvete

Unknown sa...

Dans er en sport. Ingenting å diskutere det.