fredag, februari 15, 2008

På begäran

Eftersom ni vill att jag bloggar mer om dans skvaller och kärlek tänkte jag slå tre flugor på smällen och rapportera lite från Sävsjö.

Den första överraskningen var att buggen var först. Kanske vågade de trotsa rutinen att ha den sist bara för att de flesta skulle vara där på söndagen också. Det resulterade i att det var massa människor där redan på morgonen och under hela dagen. Kul!
Andra överraskningen var väl att varken Andreas och Matilda eller Jimmy och Nattis gick vidare från kvartsfinalen. Alla trodde väl att de skulle gå vidare, men det gjorde de alltså inte. Jag tyckte nog att båda var värda att gå vidare, men jag vet heller inte exakt vilka domare det var som tyckte tvärt om.
I BVA-finalen var det inga direkta förvåningar, kanske satt jag lite på helspänn när de läste upp vinnarna, men Benjamin och Anki står obesegrade.
Det var väl inte lika oförvånat i BVB-finalen, där alla paren var forna BJA-par. Richard och Emma gick upp till A, det ska bli väldigt intressant att se hur de klarar sig i den klassen. Det gick ju inte så bra för dem i vuxen-allrounden. Det beror väl mycket på att det upplevs så stressigt vad de än dansar.

Jag fick höra från en ex-förlovad att den andre parten verkar ångra sig lite. Jag har inte hört mig för hos den ångrande hur det upplevs från den synvinkeln. Men den jag pratade med verkar leva livets glada dagar med oväntade möten mellan mötandes.
Samtidigt som den ångrande inte verkar helt lost mellan tittgodis, med tanke på hur denne för sig.

Innan tävlingen drog igång hände nåt oväntat ute på vägarna. En BMW blev omkörd av en galning utan registreringsskylt och chauffören blev så chockad att han åkte av vägen. Bilen blev skrotad, men jag vet från säkra källor att de i bilen klarade sig bra, både undan från skador och i tävlingen. Tur var väl det.

Det ryktas även att en viss domare undrade varför denne inte får döma på sävsjö-tävlingarna längre. Vi som lyssnar förstår väl att det inte är allt för konstigt, med tanke på tidigare erfarenheter och på nyuppkomna förmågor som tar tag i tåtarna.

Allrounden var ganska självklar i både ungdom och vuxen, men vad hände i junior? Var Myrehags så bra? Jag anser att Conrad och Nattis borde fått med cred för deras eminenta dans. Jag vet att även en domare var med mig i den åsikten, och även en liten aspirant.
Kryssen frodades inte fritt i vuxenklassen, det var bara 6 par som skulle kryssas vidare från uttagningen, men den roligaste saken att uppmärksamma var väl att Ulrik och Emma fick 5 kryss i rocken och inga i de andra. Det måste väl ändå vara en sporre för att fortsätta rocka. Sveriges rock behöver verkligen ett upplyft, det är kul att se alla ungdomar som rockar röven av alla andra.

En liten asiatisk restaurang fick väl dåndimpen på lördagskvällen när väldigt många dansare kom in och skulle käka buffe. Men de var väldigt trevliga (även om sushin var för varm, avocadon för slut och nudlarna för tjocka) och vände upp storbildsteven så att vi skulle se melodifestivalen (och vad hände där då? Varför hamnar alla dåliga bidrag i första delomgången?).

Tävlingen i Sävsjö har väl redan gott rykte om sig, men det tåls att sägas igen; verkligen bra arrangerat, proffsiga medarbetare, bra tidsplanering, allt var verkligen jättebra.

Hur är det med allrounden? Borde det finnas två klasser för vuxna, en för de som bara har skoj och en för de som satsar på det? För det finns ju båda sorterna. Kanske blir det roligare att ställa upp om det inte är blodigt allvar?

Mer skvaller kan komma, nu ska undertecknad luncha.

1 kommentar:

Anonym sa...

Detta är ett jävligt bra blogginlägg! :D