fredag, oktober 13, 2006

RENT

Igår var jag och såg RENT. Det var intressant. Jag såg den när den var på turné 2001 tror jag det var, och blev tokkär. Men då var det inte riktigt samma skådespelare som sist. Nu hade Linus Wahlgren rollen som Roger och Linda Bengtzing var Mimi. Jag var jättenervös innan, för Linda har ju inte riktigt den stämpeln som passar in på rollen som knarkare. Men hon var ok faktiskt. Jag kan inte få ur mig bilden av Kristin Meltser från Hey baberiba när hon sjunger "jag knarkar så bra". Kanske borde jag inte ha sett det innan jag såg föreställningen. Men hatten av för Linda faktiskt, det kan inte vara lätt att göra rollen, speciellt inte efter hela historien med Magnus Hedman och allt som skrivits om henne nu. Hon har en vacker röst, förutom när hon tar i, för då låter det ansträngt och illa. Hon gör inte "ut i natt" lika bra som Therese Andersson gjorde i förra omgången, det känns lite tramsigt. Som om hon inte vågar spela ut, och när hon gör det i vissa stunder blir det bara fånigt. Men hon är godkänd.
Linus imponerade i sin roll, men han var ju med i förra omgången med, fast då som ensamble. Han har väl haft bra chans att studera rollen som Fredrik Swahn gjorde så superbra. Han sjunger jättebra, och går in i rollen bra.
Jag blev även impad av Lars Säfsund som spelade Mark. Visserligen var han också med i ensamblen förra gången, men ändå. Han sjunger jättebra och hade bra energi för den rollen.
Stjärnan var såklart Daniel Engman. Han är den allra bästa, och jag älskar honom djupt. Han och Conny Bäckström lyfter föreställninen tycker jag. De känns så säkra, och jag kan inte sluta gråta när Angel dör och Collins sjunger sin låt på begravningen. Det är så himmelst och vackert och underbart och jag kan inte ens komma på alla fina adjektiv man kan beskriva hans låt med. I love.
Summa sumarum, så blev jag rörd. Även om typ alla texter var annorlunda, det kändes som om de ville göra nåt nytt av det och bytte ut alla möjliga små ord här och där. För mig, som är en junkie på RENT-låtarna, kändes det som om jag blev lurad. Varför ändra på orden? I vissa texter bytte de typ bara tempus eller böjning på orden. Det kändes lite patetiskt. Låtarna var bra innan, nu var det bara ett irritationsmoment. Om man inte sett den förut skulle man nog inte reagera på det, för det är bra texter. Men jag blev irriterad. Det var som om de översatt de engelska texterna igen, för de var ganska direkt översatta från engelska. Kanske beror det på att det varit mycket RENT nu, med filmen som kom för ett tag sen.
RENT-feber, I like =)

Ikväll blire the best of the west end. Det ska bli superkul. Anders Ekborg är med där, och han är ju ännu en älskvärd favvo. Han, Andreas Nilsson och Daniel Engman är the best.

Inga kommentarer: