fredag, november 21, 2008

Prat

Häromdagen var jag ute med ett gäng vänner och kom och tänka på att vi nu har kommit upp i 20something-åldern och att allt vi pratar om handlar om framtiden.
Antingen var det nåt om nån skola, eller om hur man ska bo eller om man ska åka nån stans.
När man kommer upp i åldrarna handlar det om annat, typ barn, hus och bil.
Det är roligt med olika samtalsämnen i olika generationer och konstellationer. Skulle vara intressant att vara en fluga på väggen ibland folk som snackar. Jag skulle vilja göra en analys av folk och vad de snackar om.
Barn - Högljudda monologer i sandlådan "vem vill va med o leka affääääääär", och då ska man ropa det ungefär 45 gånger på rad i samma tonläge och skrikiga röst. (Jag bor ju bredvid ett dagis, så där skulle man kunna säga att jag är expert på det här området)
Lågstadiet - (tjejer) jag gjorde klart provet före du (killar) jag kan hoppa längre än du
Pre-tonåringar - (tjejer) Har du inte fått din mens än? (killar) har du inte det senaste dataspelet?
Unga tonåringar - Verkligheten börjar kännas och det handlar väl mest om det motsatta könet och om hur man ska klä sig och vara. Detta samtalsämne kommer ligga som en grund resten av livet.
Äldre tonåringar - Nu börjar de fatta att skolan är viktig, och oftast väljer man väl riktning här om det ska handla om skolan och framtiden eller om hur man uppfattas av andra. Kan tänka mig att de mest snackar om paniken över att bli vuxen samtidigt som längtan efter just det är väldigt stort (fast utan ansvar såklart).
20-something - Framtiden framtiden framtiden. Än har man inte fattat att framtiden är nu, allt handlar om "sen när jag..."

Resten av livet har jag lite svårt att sätta mig in i eftersom jag inte kommit längre. Men så fort man får barn kretsar livet kring det. Eller om man får det där jobbet man önskat och nu måste man kämpa för att behålla sin status. Fortfarande är det knappt nån som lever i nuet.
Kanske är det inte förrän alla "sen när jag..." tar slut som man förstår att man missade alla de där chanserna man fick för att man väntade på nåt bättre.

Vad tror ni mina kära bloggläsare?

1 kommentar:

Anonym sa...

har du sett himlen kan vänta på svt? där sa några "vi är ju mitt uppe i livet", men då var visserligen en av dem döende..