måndag, november 24, 2008

Tankade tankar

Calle skrev för ett tag sen på sin blogg om hur han skriver in i sin mobil saker han ska blogga om. Så gör jag också. Det finns massa utkast där jag har skrivit upp saker jag vill skriva om här, men som aldrig riktigt är tillräckliga för ett helt eget inlägg.
Jag skriver ofta upp dem i hjärnan också, som en minneslapp, men det faller ofta bort tills jag hamnar i den situationen igen där tanken dök upp första gången.
Här kommer lite tankar jag skrivit upp.


På jobbet har vi en städerska som städar varje dag. I veckorna är det en tjej som städar och en annan på helgerna. Hon som städar på helgerna är som en sån där osynlig städerska. Hon går runt en som om hon inte fanns och fejar och dammar så man tycker man är i vägen, och om man flyttar sig säger hon nåt i stil med "nej nej går bra". Hon är inte så bra på svenska. För mig känns alltid det där lite jobbigt, att hon typ inte tycker att hon bör ta plats. Såklart vi ska fytta oss när hon ska städa, det är ju för vår skull.
Hon städar också väldigt noggrannt och när man går in på toaletten efter att hon varit där så är toapappret vikt som det är på hotell, som ett litet nedåtvänt V.
Jag skulle nog aldrig ha en betjänt eller nåt, skulle tro att den hatade mig hela tiden för att jag säger att den ska göra saker.


Såg på Gordon Ramsay igår och han skulle slakta sina kalkoner. Han gick in i fågelhuset och hämtade en efter en. Han hade döpt alla, sa saker som "kom nu Willa, nu ska du inte krångla" Sen hängde en annan kille upp den flaxande livrädda fågeln i fötterna i nån ställning i taket, tryckte in en pinne i munnen på dem och körde in massa ström i dem. Fågeln skrek till, spändes och de räknade till 3 innan de släppte och fågeln sjönk ihop. Jag tappade hakan, kände en sån extrem olust, avsky och förvåning över deras grymhet.
Men jag förstår ju också att det är rätt humant, om man nu kan kalla det så, att de bara dör snabbt som fan. Fast ändå kunde jag knappt röra mig av chocken.

Sen skar de halsen av dem och lindade in huvet i en plastpåse "för att det inte skulle skvätta blod", sen kom en tjej fram och plockade den. Hon jobbade som det, kalkonplockare. Vilket jobb... Hon hade tydligen gjort det hela sitt liv.
Jag gillar inte Gordon över huvud taget. Han är så överjävlig mot sina kockar i den där serien har. Nedvärderar och fördummar dem totalt.


Idag har jag ett halsband på mig som jag fick av mormor. Det är en konfirmationspresent till henne, typ från 1947. Asfin!

Inga kommentarer: