onsdag, september 12, 2007

Minnen

Alla har olika minnen till olika låtar. Till och med minnen från olika perioder i ens liv då man lyssnade på viss musik.
Jag minns de året jag var 17 och bodde själv i pappas lägenhet när han bodde i Norge. Jag minns hur jag fixade och gjorde iordning, köpte grejor och försökte göra fint. Då lyssnade jag mycket på Maja Gullstrand och Daniel Lindström bland annat. Nu när jag hör Dröm på posten förs jag genast tillbaks till den där perioden då så mycket hände i mitt liv.

Första julen hade jag pyntat som fan, överallt var det julpynt och glitter som jag köpt.
Myslampor lös och man blev nästan bländad av allt glam överallt. Jag hade bjudit in min familj på julmiddag och dagen gick åt till att städa och putsa och få allt att bli julfint. Jag lagade en tacogratäng som jag precis lärt mig laga av Plumsan. Hade köpt nacochips och dukat fint. Tänt ljus i en fin julljustake som såg ut som en gran som jag hade virat runt med grönt glitter. Det var tokvarmt i hela lägenheten för att det var så mycket ljus tänt.
Det plingade på dörren och hela la familia trängde sig in med hund och allt. Vi satt till bords och jag var så nervös att nåt skulle gå fel. Att maten skulle vara bränd, att hunden skulle välta ljusen, att Tommy skulle gnälla på nåt eller att jag skulle få trötta ögon-blicken av mamma.
Men allt gick perfekt. Maten var god, alla var glada, hunden låg i hallen.
När de skulle gå hem fick jag klumpar i magen för jag ville följa med hem och vara en liten flicka. Men jag hade precis visat hur duktig jag var på att vara själv.
Den natten somnade jag gott i lukten från stearin och mat och kärlek som satt kvar i kläderna.

1 kommentar:

Anonym sa...

Underbart skrivet sista raden!Lät härligt!