måndag, september 03, 2007

Tre timmar innan jobbet

Igår kväll kunde jag inte sova. Låg som en fisk på torra land till typ 6,15. Det resulterade i att jag vaknade vid halv fem i eftermiddags.
Efter en timmes uttråkat tittande på film och serier gick jag och duschade för att få nåt att göra. Sen kollade jag på mera film. Kl 20 bestämde jag mig för att gå ut. Jag har länge tänkt leta efter Vitabergsparken, och nu visste jag ungefär var den låg.
Jag vandrade upp för Bondegatan med RENT-musiken i öronen. När jag svängde ner på erstagatan och såg folk komma gående ut från en gränd förstod jag att parken låg ditåt. Jag hörde ljud genom min egen musik och tog ur lurarna. Jag kom fram till parken och hörde hur det sjöngs. Alla som var där stod upp och sjöng med personerna på scen. Jag ställde mig bland dem och lyssnade. Det var tydligen sista låten, för när den var slut sa konfrencieren tack för ikväll. Folk började röra på sig, men så hörde vi hur några började sjunga. Fler och fler stämde in i sången och när refrengen till låten kom så stod hela publiken likt en sekt och gungade och sjöng Internationalen. Det var maffigt att se en enad front sådär, även om jag inte var intresserad av deras budskap, det var nämligen nån vänsterorganisation som hade ett "stoppa-högern-möte".
Det är inte så att jag är emot dem, men jag kan inte säga att jag vet vad de egentligen står för. Tänker bara på filmen Fröken Sverige, när alla ska vara så emot allt hela tiden och ha dreads och trasiga, säckiga kläder. Missförstå mig inte, jag gillar dreads och säckiga kläder, det jag menar är bara att det känns som att folk är emot saker bara för att vara emot nåt. Uppror för upprörandets skull.

Men kanske är det så det borde vara, att man upprörs för att uppröra, för att röra upp andra?

Anywho, jag gick till jobbet och käkade mat innan jag började. Sen dess har jag suttit här. Nu har jag sex långa timmar framför mig innan min natt-jobbar-vecka är över. På tisdag börjar jag 05.00. Måndag blir en vända dygnet-dag för mig. Ligga i sängen hela dagen och försöka somna tidigt.

MEN! Innan jag somnar tidigt på måndag ska jag titta på trean. För då händer det grejor. Klockan nio är det. THE PROGRAMM

Inga kommentarer: