måndag, april 28, 2008

Dag på stan

Idag slutade jag ett och tänkte att jag skulle spendera min dag på stan. Jag hade lite ärenden och kunde ju sitta och ta en kaffe och kolla på folk. När klockan var två hade jag gjort mina ärenden och tagit en latte på ett fik som låg precis i en korsning och folk som gick förbi blängde på mig för att jag typ satt i vägen. Moderna muséet är tydligen stängt på måndagar så det blev ingen titt på Andy Warhol heller. Inte vad jag tänkt mig. Skulle jag gå hem då eller? Då skulle det ju bli nudlar och vin och film och gråta. ICKE! tänkte jag och ringde mamma såklart. Hon sa ojoj jag vet inte, det finns väl massor att göra i Stockholm?
Jaha, då är det väl bara att vandra runt, bli svettig och trött och hungrig och kissnödig. Men! Ett sms dök upp i inkorgen från mamma som skrev åk djurgårdsfärjan och kolla in nordiska muséet då. Sagt och gjort, jag vandrade till djurgårdsfärjan. Det är skitbra att de tar SL-kort där, man kan ju åka hur mycket man vill. Jag gick in på muséet och när jag skulle betala så tog mitt visa-kort så lång tid på sig och jag pratade lite trevligt med han som stod i disken, så jag fick gå in gratis. Där gick jag runt med hörlurar och en liten manick som jag riktade på manicker som satt vid montrarna. Då fick man höra om den grejen man tittade på. Audioguidning, riktigt kul.
Först hittade jag inget roligt att titta på, men en avdelning handlade om traditioner, det var jätteintressant. En om August Strindberg också, han var ju one of a kind. Han gillade tydligen inte hundar.
Men det stängde 16, så jag hann inte med allt tyvärr... Gick istället ut och ville hitta en guidad båttur, men så tänkte jag att klockan var så mycket att det inte var någon idé. Så jag vandrade hem istället, gick lite semi-vilse, men det ordnade sig så jag kom hem iallafall. Jag hittade en liten väg jag kan promenera på när jag inte har nåt att göra, det är bra. Ska fan gå den en gång om dan. Eller iallafall varannan dag.
Handla, sen hem. Jag ville ta vara på min inspiration, så jag satte igång att städa. Nu är det så fint här hemma och jag ska duscha nu för all smuts sitter på mig typ. Sen ska jag laga mat och se på film. Förtjänar det idag.

Tänk om Linus får coola praktikjobbet och flyttar hit istället. Lovley! Ska promota honom för Katrin.

1 kommentar:

Anonym sa...

JAAAAAAAAAAAAAAAAAA! Vill ha den jävla platsen! VILL!