måndag, juli 28, 2008

3:10 to yuma

Kan inte sova och då kollar jag på 3:10 to yuma. Jag gillar ju egentligen inte Clint Eastwood och jag visste inte vad den handlade om, så när jag såg att det var en western tänkte jag nej nej. Såg nån sekvens av en av hans westernfilmer häromdagen och det var ju inte det bästa.
Men jag tänkte att jag kollar väl då, och upptäckte att Christian Bale var med. Och Russel Crowe. Det tog sig bara där, och sen tyckte jag om den, och nu är jag mitt uppe i den och måste erkänna att Clintan gjort en bra film. Snygg, bra dialoger, bra scener, bra manus. Jag brukar vara väldigt kinkig när det gäller det där med filmer. Jag kan gilla många filmer, men det finns få som jag verkligen finner bra på alla plan. Blood Diamond är en sån film. Och the last king of scotland. Men det var inte de filmerna jag skulle skriva om. Nu var det min inställning till Clint Eastwood jag skulle avhandla.
Jag trodde att den här filmen var nån uppföljare till flags of our fathers, som jag inte sett. Vet inte hur jag fick för mig att jag också trodde den handlade om vietnamkriget.
Så var det icke. Det här är en snygg och bra film. Bra vinklar, bra skådisar, snygga färger, allt i ett.
Det blir inte sämre av en Chrisian Bale i cowboyhatt och bekymrade ögon. Han är en av de som snabbt höjer sig på skådis-hyllan, han blir bara bättre och bättre. Minns fortfarande hur härlig han var i Mio min mio. Jum-jum i mitt hjärta.
Han var skitbra även i Solens rike, en annan brabra film. Och The Prestige. Kolla dem. Men nu, kolla Bale som jag ser honom nu:

Inga kommentarer: