tisdag, februari 03, 2009

Boklista

För hundra år sen lovade jag Rebecka en boklista, så nu måste jag göra en.
Jag ska i allafall starta en, kan fylla på sen.

Om man vill läsa chicklitt så gillar jag Lisa Jewell bäst. Hon har skrivit Ralphs Party, Snart 30, Stjärna för en natt, Vince & Joy och Våga flyga. Jag har läst allihop, och de är superbra. Det jag gillar med dem är att det är olika historier i varje bok, alltså, de är berättade på olika sätt allihop.
Många författare är såna att vad de än skriver om så känns det som samma historia, språket och karaktärerna är så lika varann, men Lisa Jewells böcker skiljer sig åt mycket mer markant.
Hon har ett vackert språk och får en att bry sig om alla karaktärer.

Om man vill ha en bokserie så rekommenderar jag verkligen Harry Potter. Man måste stå ut med de två första böckerna, som är lite barnsliga, för belöningen kommer i de två sista böckerna. Den sista bokens tre sista kapitel är de vackraste jag läst. Jag minns hur jag satt i en stol på trädgården på Gotland och sträckläste medan tårarna rann. Känslorna sprang om varann och jag var ibland arg på boken för att den nån gång skulle ta slut.
När den väl var slut var jag helt matt och kunde inte läsa något annat på flera veckor.

En klassker jag läste i högstadiet, Markens Gröda, av nån norsk nobelpristagare är också en bok som jag kan rekommendera för de som vill ha en utmaning. Jag minns att jag var så fascinerad av boken, men sen när jag tänkte efter så handlade den inte om något. Det var en man som gick ut i skogen och högg träd och byggde ett hus, sen tog han sig en fru och skaffade familj. Men jag älskar den.

Andra, sporadiska böcker jag gillar:

Glöm att ni har en dotter av Sandra Gregory, en sann bok om Sandra, som åker till Asien för att ha äventyr, men efter massa problem har hon inga pengar kvar och tvingas smuggla knark för pengar. Men hon åker fast och kastas i fängelse. Det är en helt otrolig historia och jag kan läsa den om och om igen, om hur hon klarar sig i kvinnofängelse och hur hon skriver till sina föräldrar att de ska glömma bort henne.

Aftonstjärna av Joanna Campbell. Det är en hästbok på typ 100 sidor eller nåt, som jag bara älskar. Handlar om en utfryst tjej som älskar hästar. Hon bor på en hästgård med ridskola, och en dag skadar hon sig när hon ska visa upp sig för en av hennes plågoandar. Hon blir rädd för att rida, träffar en ny kompis som hjälper henne att känna sig bra, får en ny häst att ta hand om som också är rädd av sig, och de klarar såklart allting tillsammans. En perfekt feel good-bok för mig.

När jag var yngre läste jag Godnatt mr Tom av Michelle Magorian, en bok om en pojke från London som skickas ut på landet för att undkomma eventuelle bombattacker mot staden. Han är helt liten och förskräckt men man får vara med om hans utveckling och hur han växer och blir vän med den äldre man han bor med. En helt underbar bok alla borde läsa.

I Chicklitt-genren måste jag ju såklart prata om Marian Keyes, hon är också bra. Jag gillar böckerna om systrarna Walsh, de hör ihop på ett bra sätt och där gör det inget att hon skriver likadant i alla böckerna eftersom det är om samma personer.

Gud vad få böcker, jag har ju läst tusentals, måste gå hem och kolla i hyllan vad jag har där och uppdatera sen, lovar.

Inga kommentarer: