lördag, mars 28, 2009

Go Morgan Spurlock!

Jag kollar på Super size me nu, och det är ju läskigt. Inte det faktum att han bara äter skräpmat och mår dåligt, utan den delen om skolan och skolmaten. Det är helt sjukt hur dålig mat barnen i skolan får och så förväntas de prestera bra på lektionerna, och när de äter dåligt blir det trötta och äter mer socker och det blir värsta onda cirkeln.
Allt handlar om de stora företagen som vill tjäna pengar. De är så bra på det de gör, och det påverkar hela världen. De som har pengar kan göra mest reklam och på så sätt få konsumenterna att köpa det de vill. De ser till att de säljer mat till skolorna, och de vägrar sluta göra det, för det skulle innebära mindre pengar till dem.
Det enda de kan se är hur bra de är på att marknadsföra sig själva och hur mycket de kan ta makten.

Barnen i USA får ju köpa skolmat, ibland tar de med sig en macka till lunch eller nåt. I dokumentären kollade han vad barnen åt, och de åt pommes frites och cola. Den ansvariga sa "vi har ju inte läsk", men de hade Gatorade som innehåller lika mycket socker som läsk.

Jag har så svårt att förstå hur folk inte är medvetna om det här, hur de kan gå med på det. När jag får barn, om det inte blivit bättre, så kommer jag skicka med matlådor till skolan. Fast det kanske inte heller hjälper, har hört om en mamma som skickade med matlådor, men barnet fick inte värma det i skolmatsalen.

Humor att de säger att han kör på en high-fat-diet. Men det är det ju inte, han kör ju på high-carbs. Eller extremt mycket socker-diet.
Jag stör mig på att de inte koncentrerar sig något på kolhydrater, de borde ju se någon slags koppling.
Det som känns tryggt i alla fall att svenska mcdonalds verkar bättre än USA:s, de har inte ens valet mellan pommes eller morötter.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Kanskje vi ikke skal streve sånn mot at barna skal få mat på skolen. Vi har nemlig ikke kommet så langt enda i Norge. Jeg sender med mine barn mat til skolen hver dag, og da er det jeg som styrer hva de spiser. Kanskje det er bra tross alt.

Glimra sa...

Jag tror det är det bästa man kan göra.