fredag, mars 27, 2009

Tidsomställning

Jag har alltid så svårt för det där. Vilken tidsomställning som är bäst, sommar eller vinter. När jag gick i högstadiet hade jag en envis debatt med min lärare om det, och jag har kommit på i efterhand att jag hade fel.
Men jag lärde mig en ramsa, eller ett tankesätt: När det blir vintertid ställer vi TILLBAKS sommarmöblerna, och när det blir sommartid ställer vi FRAM sommarmöblerna. Bra va?
Men ändå så satt jag där igår när vi pratade om det och tänkte, haha vi får ju en timme nu, får sova en timme extra. Men tji fick jag, det är ju tvärtom. Måste komma på nån ny ramsa. Eller bara komma på faktum att övergången till vintern är bättre, för att man får sova en timme längre.

En annan ramsa jag kan, som är bra att ha är: Solen och slipsen går ner i väst. På så sätt kan man minnas att solen går upp i öst och ner i väst. För en slips går ner i en väst också. Bra va?!

3 kommentarer:

Martin sa...

Vintertid så har man sommaren BAKOM sig (ställa tillbaka klockan)

Sommartid har man sommaren FRAMFÖR sig, eller att man ser FRAM emot sommaren. (ställa fram klockan)

Så kommer jag ihåg det.

Unknown sa...

Man stiller alltid klokka mot den nærmeste sommeren. Den er vel enkel å komme i håg?

Glimra sa...

Ja era är väl också bra, men min är ju bättre