tisdag, juni 24, 2008

Vilsen


Jag blir tokig på alla olika rön om vad som är nyttigt och vad man ska äta och inte. I endel artiklar står det att Fett är bra för oss och vi ska undvika kolhydrater som typ pasta, i andra står det att vi ska äta Pasta, i en annan står det om Pasta utan fett. Vad ska jag tro?

De säger emot varandra och jag vet inte vem jag ska lita på...



eller








Allt tjat om att fett inte är farligt gör mig trött, såhär säger läkarna;


"Mättat fett:

Mättat fett finns i olika mängd i de livsmedel som innehåller fett. Feta mejeriprodukter, charkprodukter och kokosfett innehåller höga halter av mättat fett. Ju hårdare ett fett är i rumstemperatur, desto mer mättat fett innehåller produkten.


Tidigare studier visar att mättat fett ökar det "onda" kolesterolet (LDL), som är en riskfaktor för hjärt-kärlsjukdomar. Vissa forskare har börjat ifrågasätta detta.
– Sista ordet är inte sagt, men vi är i en brytningstid just nu där allt fler ifrågasätter fettets betydelse, säger docent Bo Israelsson i socialstyrelsens medicinska faktagrupp.


Han påpekar att det inte går att se något samband mellan fettintaget och hjärt-kärlsjukdom i någon av de stora vetenskapliga studier som gjorts på senare år. Varken i Harvardgruppens omfattande studier eller i Malmö KostCancerstudie på nästan 30 000 svenskar gick att se någon ökad risk hos dem som äter mycket fet mat.


Forskningen fortsätter. Livsmedelsverket avvaktar med att ändra sina rekommendationer innan något nytt säkert är bevisat. " Från Aftonbladet.


Alltså, rätt fett är inte farligt?




1 kommentar:

Anonym sa...

Näemen hello my little teacher! Med mig är det kalasen! Hoppas allt är kalas med dig!
Puss, ClownKarrow