onsdag, oktober 28, 2009

Vilopuls

Nu skenar mitt hjärta och jag har ju verkligen inte gjort något speciellt. Läser att vilopulsen ska vara typ 60 slag i minuten, och jag hade 112 nyss när jag räknade.
Hur kan det komma sig egentligen, när man sitter stilla ska väl hjärtat inte slå så fort? Hårt slår det också, dubbelslag ibland. Har lärt mig att om det slår så man hostar till så betyder det dubbelslag och det sker ju ofta för mig.

Om man har hög vilopuls är man otränad tydligen, och det kan ju stämma, men det här är ju larvigt...
Är mitt hjärta så otränat eller är det något annat fel?

1 kommentar:

Pollifaxen sa...

Sitter i skallen Tilla. Så otränad att vilopulsen hamnar på 112 slag blir man inte.

Har själv haft problem med hjärtrusningar...man blir stressad av att hjärtat slår fort, vilket leder till det slår ännu fortare vilket leder till mer stress och plötsligt har du stegrat det till panikångest.

Gör nåt annat än att känna på pulsen. Tänk inte ens på den. Du lär märka om du blir yrslig eller annat.

Extraslag måste man inte hosta för. Jag hostar inte av mina extraslag. Jag har massor. Blir så att hjärtat hoppar över ett slag och slår extra hårt eller snabbt dom kommande slagen. Extraslag har dom flesta människor i nån utsträckning, oftast ofarliga. Jag har haft mina i 5 år. Blir alla värst av stress.

Du kan prova att käka magnesium. Det är bra för kroppens nerv o muskelfunktioner. Dvs även för hjärtat. Magnesium försvinner ur kroppen av stress och koffein.